Probabil cu modelele de camere digitale din ce in ce mai performante, care vor iesi pe piata, aceste procesari se pot face direct in interiorul camerei. In principal este vorba de doua procese principale de postprocesare:
- inversarea canalelor R cu B
- setarea/corectia balansului de alb
Restul sunt prelucrari futilisite care nu aduc schimbari fundamentale in imagine.
Acum e interesant si unde apare filtrarea IR. De obicei, cel mai popular filtru IR este cel de 720 nm, cunoscut si sub numele de R72. Este cel mai popular si reda cel mai bine fenomenul IR. Asta inseamna ca nimic sub lungimea de unda de 720nm nu este capturat de aparat. Din aceasta cauza i se spune "cutoff lenght" pentru ca seteaza lungimea de unda minima filtrata.
Foarte interesante sunt si lungimile de unda IR care se interfereaza cu spectrul vizibil in zona 600nm pana la 720nm. Aici este zona culorilor false, asa numitul fenomen in literatura de specialitate "faux colours". Pe masura ce creste lungimea de unda, culorile se estompeaza astfel incat in zona 1000-1200nm vorbim doar de alb-negru si contraste foarte ridicate.
Intervalul in care se masoara lumina infrarosie este aproximativ 680nm - 1200 nm si este complet invizibil ochiului uman. De acceea este oarecum dificil si este un proces oarecum restrictiv in utilizarea tehnicii.
Fotografia IR are foarte multe aplicatii tehnice, militare (hartile sunt facute cu aparate IR), dar a incitat de foarte multi ani si fotografii din toata lumea, datorita unicitatii culorilor si gradientilor ce redau imaginile intr-o aura care pare ireala.
Deci, cateva sfaturi inainte, in timpul si dupa fotografiere:
Balansul de alb
Setarea balansului de alb e cruciala in fotografia IR. Problema este ca este diferita de la o camera (producator si model) la alta, de la un filtru la altul, de la conditiile de iluminare, de ce alte filtre avem pe obiectiv, de obiectivul in sine, samd.
Cu cat suntem mai in interiorul spectrului IR, peste 700nm cu atat mai mult setarea alansului de alb trebuie facuta pe culoarea verde, cel mai la indemana pe frunze iluminate.
Cu cat factorul de filtrare scade sub 720 nm, fotografia intra in spectrul vizibil si atunci balansul de alb e bine sa se faca pe card alb sau chiar pe cardul de expunere gri neutru 18%, dar si aici lucrurile variaza in functie de lungimea de unda minima filtrata. In jur de 600nm inca se mai poate folosi cardul alb/gri 18%, peste 650-700, numai verde.
Daca balansul de alb e setat pe un verde neutru, undeva in apropierea temperaturii de 2000K, atunci imaginea poate sa ramana cu balansul neschimbat. Sunt multi fotografi care le lasa asa.
In fotografia IR nu exista notiune balans de alb bun, sau rau. Depinde ce vrei sa faci cu fotografia. Pentru aplicatiile tehnice, balansul e facut in general jurul temperaturii de 2000K.
Pe de alta parte a lasa camera care este conceputa pentru spectrul vizibil sa foloseasca seteri automate pentru balansul de alb, da mari batai de cap in eliminarea tentei rosu/magenta care este predominanta in fotografia IR.
Fotografierea si filtre folosite
Asa cum spuneam, cel mai folosit filtru de fotografii pasionati de IR este filtru de 720 nm (R72). Sunt doua metode principale de fotografiere in IR:
- camera clasica cu fotografiere in mediu vizibil careia i se aplica filtre IR pe obiectiv
- camere modificate, carora li s-a inlaturat filtrul intern "hot mirror" si s-a inlocuit cu un filtru IR
In general, fie ca vorbim de filtre externe, fie filtre interne cele mai uzuale sunt urmatoarele tipuri IR:
1. 590nm infrarosu "culori false"
2. 665nm extra color
3. 720nm standard
4. 800nm infrarosu
5. 850nm infrarosu contrast
6. filtru spectru intreg
La camerele modificate timpul de expunere este aproape identic (1 la 2 trepte +), dar camera este neutilizabila in spectrul vizibil.
Expunerea si focalizarea
Expunerea si focalizarea sunt dificil de realizat in modul IR. La aparatele cu filtru extern se lucreaza pe acelasi principiu ca la fotografia cu filtre ND opace. La aparatele cu LV se poate vizualiza si focaliza oarecum usor, dar necesita indemanare. Problemele apar datorita faptului ca in IR focalizarea nu se face in acelasi plan focal ca la fotografierea in mediu vizibil. Obiectivele vechi aveau marcat reperul pe obiectiv unde se face focalizarea.
Daca la focus ne mai descurcam, la expunere trebuie practica. Aparatele nu citesc corect expunerea deoarece exponometrul e construit sa citeasca in mediul vizibil si este usor pacalit. In general se greseste prin supraexpunere in special pe canalul RED.
Pentru informare mai jos este o diagrama simplista cu exemplificarea lungimii de unda pentru domeniul vizibil si unde incepe domeniul infrarosu.
Procesarea imaginilor
Imaginile IR pot fi lasate ca atare, daca balansul de alb, expunerea, contrastul sunt OK, dar in general este nevoie de procesarea lor.
Principalele doua actiuni sunt asa cum spuneam mai sus:
- inversarea canalelor R cu B cu "channel mixer" in PS
- setarea/corectia balansului de alb
Sper ca v-am starnit interesul pentru acest domeniu ingust al fotografiei si voi reveni cat de curand cu imagini in IR.
Mai jos este o imagine test facuta in gradina mea. Am facut schimbarea canalelor R si B, balans de alb, corectie balans de alb prin levels, curves. Filtru IR 590nm.
No comments:
Post a Comment